22 stycznia 2025
Środa, 22 dzień roku

Imienieny obchodzą:
Anastazy, Wincenty, Wiktor
Realizowane projekty Strona główna / Realizowane projekty / Międzynarodowe / CHEST / Media o projekcie, opinie uczestników i inne 


 Media o projekcie, prasa, opinie uczestników oraz inne


 


 

24 Październik 2022

Projekt „CHEST” – przykład edukacji seniorów nawet w czasie pandemii

Przykłady działalności polskich uczestników projektu „CHEST”, członków UTW BiałystokProfile picture for user Sajur Danuta.

Danuta Sajur

 

ok. 5 minut czytania - polub, linkuj, komentuj!

autorka: Bożenna Krzesak-Mucha


Międzynarodowy projekt „Cultural and nature heritage is European strength and treasure – CHEST” („Kulturowe i przyrodnicze dziedzictwo jest siłą i bogactwem Europy”) został przygotowany i zrealizowany przez czterech partnerów: Uniwersytet Trzeciego Wieku w Białymstoku (UTW), Centrum Edukacji Dorosłych z Wilna, Global Development Association (GDA) z Ankary i Senior University of Rio Maior z Portugalii. Rozpoczął się w październiku 2019 r. i miał potrwać dwa lata. Z powodu pandemii realizowaliśmy go o rok dłużej.

Celem współpracy było stworzenie seniorom możliwości poznania dziedzictwa kulturowego i naturalnego własnego regionu oraz krajów partnerskich, podniesienie poczucia odpowiedzialności za wspólne europejskie wartości dotyczące kultury i środowiska, przyczynienie się do integracji, wzmocnienia poczucia dumy oraz jedności UE i Turcji.

 

Z uwagi na fakt, że każda organizacja w naszym partnerstwie ma podobne cele statutowe i zadania, chcieliśmy też rozwinąć relacje, które umożliwią każdej z tych organizacji ulepszenie istniejących programów, działań i zadań.



 Grupa projektu CHEST poznaje dziedzictwo kulturowe Podlasia

Ogólnie rzecz biorąc, każde dziedzictwo kulturowe i naturalne jest własnością tylko jednego kraju lub narodu. Ale  jednocześnie  jest wspólne dla całej ludzkości, a wszyscy ludzie są spadkobiercami światowego dziedzictwa. Aby poznać jego wspólne elementy, ustalono następujące zadania do wykonania przez uczestników projektu z UTW Białystok:

  1. Badanie szlaków dziedzictwa krajów partnerskich poprzez wyszukiwanie podobieństw materialnych i  niematerialnych.
  2. Eksploracja miejsc dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego, by stać się świadkiem bogactwa ludzkości.
  3. Nauczenie uczestników projektu tradycyjnych pieśni ludowych i tańców własnego regionu i ewentualnie krajów partnerskich oraz ich prezentacja podczas międzynarodowych spotkań edukacyjnych.
  4. Poznanie tradycyjnych rytuałów i zwyczajów ludowych, w tym obrzędów weselnych oraz poszukiwanie ich pozostałości we współczesnych zwyczajach weselnych.
  5. Malowanie obrazów przedstawiających dziedzictwo kulturowe lub przyrodnicze oraz organizowanie lokalnych wystaw publicznych i podczas międzynarodowych spotkań edukacyjnych.
  6. Zorganizowanie konkursu fotograficznego na najlepsze zdjęcia z odwiedzonych miejsc oraz ich prezentacja na projektowych i lokalnych wydarzeniach kulturalnych.
  7. Stworzenie możliwości rozpowszechnienia informacji uzyskanych w ramach projektu i udostępniania opinii publicznej zdobytej wiedzy poprzez prowadzenie na bieżąco edukacyjnych stron CHEST oraz internetowej bazy dziedzictwa partnerstwa „CHEST”.
  8. Opracowanie artykułów (w większości w czasie pandemii) do książki w języku angielskim o wybranych szlakach dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego partnerstwa „CHEST” („Szlaki dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego partnerstwa CHEST” – zawiera artykuły opracowane przez uczestników z 4 organizacji partnerskich), oraz książki w języku polskim o dziedzictwie kulturowym i przyrodniczym głównie Polski, z elementami informacji o dziedzictwie krajów partnerów („Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze to siła i  skarb  Europy (partnerstwo CHEST)”).
  9. Pisanie tekstów do ChestGazette, czyli publikacji w formie gazetek o poznawanych przez uczestników obiektach, obrzędach i zwyczajach całego partnerstwa. Zadanie to nie było zaplanowane we wniosku, a zostało zainicjowane w czasie pandemii, gdy byliśmy zamknięci w domach.

Wszystkie główne założenia projektu „CHEST” zostały zrealizowane. To efekt olbrzymiej pracy koordynatorów z wszystkich krajów oraz zaangażowania i kreatywności uczestników projektu.



 CHESTers na spotkaniu międzynarodowym w Białowieży.

W działalności naszej organizacji w różny sposób poznawaliśmy zasoby kulturalne i przyrodnicze naszego regionu:

  • na odbywających się cyklicznie seminariach stacjonarnych (przerwanych przez wybuch pandemii) przedstawialiśmy prezentacje multimedialne o polskich obrzędach ludowych, takich jak: choinka i św. Mikołaj, noc świętojańska, tradycje związane ze świętem zmarłych, itd.;
  • w trakcie wyjazdów seminaryjnych oglądaliśmy wystawę stroików świątecznych w Mońkach, uczestniczyliśmy w Zapustach Radziłowskich, poznaliśmy obrzędowość bożonarodzeniową i wielkanocną, zwiedzaliśmy królewskie miasto Knyszyn i Monaster w Supraślu, wędrowaliśmy ścieżkami edukacyjnymi w Biebrzańskim Parku Narodowym oraz w Puszczy Knyszyńskiej;
  • w okresie lockdownu dopełnieniem tych spotkań edukacyjnych były seminaria zdalne. Każdy uczestnik indywidualnie oglądał na polskiej stronie projektu „CHEST” przygotowane przez innych materiały (łącznie 17 prezentacji i filmów) i wypowiadał swoje opinie. Właśnie te prezentacje i filmy są najciekawsze i najlepiej opracowane;
  • w związku z czasowym zawieszeniem działalności stacjonarnej projektu z powodu pandemii partner turecki zaproponował wydawanie gazetki projektowej ChestGazette. Teksty tworzyli wszyscy uczestnicy projektu i wysyłali je do Hakki Bilgena z GloboDev, który stworzył z nich almanach i przygotował w formie książki do wydrukowania. Razem partnerstwo opracowało 88 gazetek, z tego Polska 47. Najwięcej opracowała ich Jadwiga Barcewicz – seniorka z UTW Białystok;
  • cztery powołane zespoły przygotowywały informacje o weselnym obrządku rzymsko-katolickim, prawosławnym, muzułmańskim i żydowskim, prezentujące różnorodność kulturową regionu Podlasia. Efektem tej działalności był opracowany w trakcie pandemii samodzielnie przez seniorów, scenariusz spektaklu. Na podstawie tego scenariusza przygotowaliśmy sztukę „Podlaskie wesele”. Podczas międzynarodowego spotkania projektu „CHEST” w Polsce spektakl ten został zaprezentowany naszym gościom zagranicznym i mieszkańcom Białegostoku.

Poza tym:

  • uczyliśmy się języka angielskiego i polskich tańców ludowych;
  • literacko uzdolnione koleżanki napisały piosenki o wspólnym dziedzictwie kulturowym. Jedna z nich „Zaproszenie na Podlasie” autorstwa Zofii Pytel-Król stała się piosenką projektową, śpiewaną przez nas na wszystkich imprezach wyjazdowych. Idee naszego projektu poetycko przedstawiła Krystyna Szewczyk w utworze „CHEST – kufer informacji o dziedzictwie kulturowym i przyrodniczym”.

Wszystkie poczynania naszych polskich seniorów były dokumentowane w formie zdjęć, filmów, protokołów publikowanych na stronie internetowej UTW Białystok, na Facebooku UTW Białystok i kanale YouTube „Projekt CHEST”.



Scenka ze spektaklu „Podlaskie wesele”

Bardzo cennym doświadczeniem były międzynarodowe edukacyjne spotkania w poszczególnych krajach partnerskich: Portugalii, Turcji i Litwie, a także goszczenie partnerów w Białymstoku.

Podczas spotkania w Polsce pokazaliśmy naszym partnerom wielokulturowe i przyrodnicze dziedzictwo Podlasia, w tym między innymi puszczę w Białowieży – dziedzictwo naturalne UNESCO, warsztaty tradycyjnego rzemiosła ludowego i spektakl „Podlaskie wesele i obrzędy weselne partnerów”. 



 Warsztaty robienia tradycyjnych, ludowych korali

Skrót „CHEST” w dosłownym tłumaczeniu to „SKRZYNIA”. Udało się nam ją symbolicznie zbudować i wypełnić szeroką i różnorodną wiedzą na temat naszego wspólnego dziedzictwa kulturowego i naturalnego, pozytywnymi emocjami i przekonaniem, że warto się spotykać i poznawać, bo to bardzo nas wzbogaca, rozwija, służy integracji i wzajemnemu zrozumieniu. A to jest wartość uniwersalna.



 


Seniorzy z Uniwersytetu Trzeciego Wieku, wraz z przyjaciółmi z Litwy, Turcji i Portugalii, wyprawili pełne tradycji wesele (zdjęcia)

Magda Ciasnowska28 sierpnia 2022, 15:48

Tradycyjne tańce i pieśni, gorzka wódka i oczywiście oczepiny - tego wszystkiego nie mogło zabraknąć podczas inscenizacji wesela przygotowanej przez białostocki Uniwersytet Trzeciego Wieku. Seniorzy, wspólnie z partnerami Litwy, Turcji i Portugalii, podsumowali wspólnie międzynarodowy projekt CHEST.

Projekt "Cultural and nature Heritage is European Strength and Treasure" czyli „Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze to europejska siła i skarb”, to inicjatywa, która wyszła od białostockich seniorów zrzeszonych na Uniwersytecie Trzeciego Wieku.

Jej pomysłodawcom zależało na tym, by jak najlepiej poznać kulturę i naturę zarówno swojego kraju, jak i krajów partnerskich. Do współpracy przy projekcie Uniwersytet zaprosił bowiem trzy organizacje - z Litwy, Turcji i Portugalii.

- Tematy i aktywności były przeróżne. Poznawaliśmy dziedzictwo niematerialne - folklor, tańce, śpiewy... Skupiliśmy się szczególnie na weselu. Gdy byliśmy w różnych krajach, każdy z naszych partnerów pokazywał, jak ten obrzęd weselny wyglądał u nich - opowiada Danuta Sajur, koordynator projektu.

Pod koniec sierpnia przyszła kolej na ostatnie, polskie wesele. Zostało zorganizowane w piątek (26.08) w Podlaskim Instytucie Kultury. Tradycyjne tańce i pieśni, prezenty, gorzka wódka i oczywiście oczepiny. Na koniec nieco ze swoich weselnych tradycji pokazali także zagraniczni goście.

W cały projekt aktywnie zaangażowanych ze strony polskiej było około 30 osób.

- Brali udział w seminariach, a każdy z nich przygotowywał jakiś temat o dziedzictwie i prezentował go grupie. Gdy wybuchła pandemia, trochę nas na początku zablokowała. Jednak szybko przenieśliśmy się do internetu. Dzięki temu powstało wiele ciekawych filmów - przyznaje pani Danuta. - Do tego mieliśmy też wspomniane podróże do naszych zagranicznych partnerów, a także wycieczki po Polsce i regionie.

W ramach projektu zorganizowany został też konkurs fotograficzny, a nieplanowanie powstały nawet trzy książki.

Piątkowemu podsumowaniu CHEST towarzyszyło otwarcie wystawy namalowanych przez białostockich seniorów obrazów.

 

 



 


 



 Uczestnicy programu sfotografowani na tle dużego, białego serca, pomalowanego w kwiaty nad brzegiem słonego jeziora

 

ROZMAITOŚCI

Słuchacze UTW w Ankarze 

https://secure.gravatar.com/avatar/3022221a09ad3f53e4fdd8d29ef7e956?s=28&d=mm&r=g Redakcja Białystok21 godzin temu  0  4 min czytania  53

Tym razem przedstawiciele Turcji uczestniczący w Międzynarodowym Projekcie Erasmus+ pod nazwą „CHEST” gościli u siebie, w Ankarze, partnerów z Portugalii, Litwy i Polski, od 12 do 21 marca br. Program rozpoczął się w październiku 2019 r. i w tym roku dobiega końca. Czas na jego pierwsze podsumowanie.



 Słuchaczki UTW w strojach ludowych


 Międzynarodowy projekt „Cultural and nature heritage is European strength and treasure – „CHEST” oznacza: „Kulturalne i przyrodnicze dziedzictwo jest siłą i bogactwem Europy”. Skrót „Chest” w dosłownym tłumaczeniu to skrzynia, na prace seniorów uczestniczących w projekcie.

Realizuje go czterech partnerów: Uniwersytet Trzeciego Wieku z Białymstoku, Centrum Edukacji Dorosłych z Wilna, Global Development Association (GDA) z Ankary i Senior University of Rio Maior z Portugalii.

Zadaniem uczestników projektu było poznanie dziedzictwa historycznego, kulturowego i przyrodniczego swoich regionów, a następnie zaprezentowanie go pozostałym uczestnikom, podczas spotkań edukacyjnych w organizacjach partnerskich.
Opisy opracowanych propozycji krajowych i ponadnarodowych szlaków tego dziedzictwa zostaną przedstawione na stronie internetowej projektu oraz przygotowywanej książce.

Seniorzy. uczestnicy programu, zwiedzali opisywane przez siebie obiekty, zbierali informacje o nich, uczestniczyli w obrzędach kulturowych, robili zdjęcia, filmy, szukali wspólnych korzeni.
Na warsztatach integracyjnych w Ankarze spotykaliśmy się w ośrodku Zübeyde Hanim Social Facility (Zakładzie Opieki Społecznej im. Zübeyde Hanim) *, okazałym budynku, miejscu spotkań różnych organizacji społecznych. Odbywają się w nim warsztaty malarskie, tkackie, krawieckie, kulinarne i inne.

Każda z grup uczestniczących w projekcie „Chest” zaprezentowała swoje dotychczasowe dokonania, prezentacje, materiały. Mogliśmy też wysłuchać ciekawych wykładów.

– o dziejach i zabytkach Ankary, 

– o historii tureckiej miniatury, 

– o ceremonii „Henna night” czyli wieczoru panny młodej opuszczającej dom rodzinny, 

– o Charles Bonkowskim, Polaku, pierwszym chemiku w pałacu sułtańskim,

– o „Karagöz” tradycyjnym tureckim teatrze cieni,

– o 130 wiekowej historii tureckiej architektury. 

Zaimponowała mi współpraca pomiędzy grupą turecką i litewską nad opracowaniem strony internetowej przedstawiającej dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze krajów partnerskich programu „Chest”. Wynikiem tych działań jest portal internetowy stworzony przez koordynatora tureckiego – Hakkiego Bilgena.
Zawiera on dotychczas napisane przez wszystkich uczestników artykuły, wiersze, gazetki oraz zrobione zdjęcia. Poznaliśmy adres strony (chestprojekt.eu).

Dowiedzieliśmy się, jak poruszać się po tym portalu, jak zamieszczać we własnym zakresie informacje związane z ideą projektu. 

Uczestnicy zaprezentowali też krótkie programy artystyczne. Grupa turecka zaprosiła trzech profesjonalnych muzyków, grających na tradycyjnych instrumentach ludowych. Wykonali m.in. ulubione utwory Atatürka, pierwszego prezydenta Republiki Turcji oraz instrumentalne wersje tureckich pieśni patriotycznych, związanych z uroczyście obchodzoną 18 marca rocznicą zwycięstwa Turcji nad krajami Ententy.

Grupa litewska wykonała pieśń weselną śpiewaną pannie młodej przed wejściem do kościoła, zakończonej wspólnym tańcem.

Grupa portugalska także przygotowała piosenki weselne, akompaniując sobie na instrumentach przywiezionych z Portugalii.

Nasza grupa wykonała przyśpiewki biesiadne. Uczestników spotkania urzekły nasze stroje ludowe i piosenka „Jadą Mazury”. Przygrywali nam Portugalczycy, którym bardzo spodobały się wesołe, skoczne melodie. Do wykonywanych bisów przyłączyły się pozostałe grupy.

Występy artystyczne obserwowali, fotografowali i bili brawo uczestnicy innych warsztatów odbywających się w tym czasie na naszym piętrze. Było to chyba najweselsze spotkanie integracyjne.
To z czym zapoznaliśmy się w trakcie warsztatów mogliśmy potem poznać, oglądać lub uczestniczyć na żywo. 

W Pracowni Miniatur uczyliśmy się malować miniatury tureckie. W Muzeum Cywilizacji Anatolijskiej, podziwialiśmy zabytki świadczące o bogatej historii Turcji. Zwiedziliśmy największy w Ankarze meczet Kacatepe i monumentalne Mauzoleum Mustafy Kemala Paszy Atatürka. Uczestniczyliśmy w spektaklu teatru cieni. Przygotowano specjalnie dla nas pokaz ceremonii „Henna night”. Podczas lunchu i kolacji smakowaliśmy tradycyjne potrawy kuchni tureckiej.

Niezapomnianym wrażeniem była wycieczka do Kapadocji. Szliśmy krętymi podziemnymi korytarzami wydrążonymi w ziemi, siłami natury i człowieka. Z platform widokowych podziwialiśmy skały o różnych bajecznych kształtach, uformowanych przez warunki atmosferyczne. Mieliśmy też możliwość spacerowania po jeziorze solnym.

Nasz pobyt w Ankarze był bardzo pracowity i atrakcyjny. 

Szczególne podziękowania kieruję do Hakkiego Bilgena i całej jego ekipy za świetnie merytorycznie i logistycznie zorganizowane spotkania w Ankarze. Dziękuję także naszym partnerom z Portugalii i Litwy za ciepłe, przyjacielskie spotkania. 

Obawiałam się tego wyjazdu ze względu na panującą pandemię i działania wojenne w Ukrainie, ale wszystko odbyło się bez zakłóceń, bezpiecznie.

Warto uczestniczyć w takich projektach, poznawać tradycje, zwyczaje, dziedzictwo kulturowe, przyrodnicze innych narodów. To bardzo nas wzbogaca, rozwija i otwiera na inne narody.

* Zübeyde Hanim – (1856 – 1923) była matką Mustafy Kemala Atatürka, założyciela Republiki Turcji. Zasłynęła z pomocy biednym, ucząc ich pisania i czytania.

Źródło: UTW Białystok

Zdjęcia: Maria Beręsewicz, Maria Szulga, Jan Surmacz












 Maria Beręsewicz

Redakcja Podlaskiego Seniora Białystok

 


 


Studenci Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Portugalii

W dniach 20 – 28  listopada 2021r. grupa studentów Uniwersytetu Trzeciego Wieku
w Białymstoku uczestniczyła w  spotkaniu edukacyjnymw Portugalii (Rio Maior)
w ramach międzynarodowego projektu z programu Erasmus + pt.  „Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze to europejska siła i skarb” (CHEST).

Projekt jest realizowany przez cztery organizacje senioralne: z Polski (koordynator), Litwy, Turcji i Portugalii. Jego celem jest wzajemne poznanie kultury i bogactwa przyrodniczego  państw partnerskich.

Program wizyty obejmował oficjalne powitanie przez zastępcę mera Rio Maior w miejscowym Ratuszu, spotkania robocze, warsztaty, wycieczki szlakami kultu religijnego oraz historyczno- turystycznymi.

W ramach poznawania dziedzictwa kulturowego Portugalii byliśmy w kilku ważnych dla ich historii miejscach: miasteczko Batalha (klasztor Matki Boskiej Zwycięskiej, pomnik rycerza Nuno Alvares Pereira),  Sintra ( wpisana na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO), Lizbona(Pomnik Odkrywców, Wieża Belem, Klasztor Hieronimitów – tu znajduje się nagrobek Vasco da Gamy), Alcobaça(opactwo Cystersów wpisane na listę UNESCO i na listę Pomników Narodowych ) i oczywiście Fatima – odwiedzana przez pielgrzymów z całego świata.

Duże wrażenie na wszystkich zrobiła osada Salinas, miejsce uzyskiwania soli morskiej
w dolinie Gór Świecowych, poprzez wykorzystanie słońca i wiatru. Sól wyjątkowo smaczna!

Mnie bardzo podobał się też pobyt  nad oceanem (wybrzeże Portugalii liczy ponad 1000 km).

Uczestniczyliśmy także w czterech warsztatach: malarstwo, wyszywanie, muzyka, gastronomia (każdy wybierał wg własnych zainteresowań).

Bardzo ciekawe było ogólne spotkanie, podczas którego poszczególne kraje prezentowały charakterystyczne elementy własnej kultury (muzyka, taniec, śpiew). Wszystkim bardzo podobał się występ naszych  koleżanek, które  zbudziły zainteresowanie ludowymi przyśpiewkami i kolorowymi strojami. Nastąpiła pełna integracja, bo publiczność mogła włączyć się w to, co działo się na scenie.

 Ale czas szybko leci i nagle jest sobota i końcowe spotkanie projektowe – wręczenie certyfikatów, drobnych upominków z logo CHEST. Ostatnia wspólna kolacja, podczas której towarzyszy nam muzyka Fado na żywo.

Wizyta bardzo owocna. Portugalczycy przygotowali atrakcyjny program, wykazali się dużą sprawnością organizacyjną i troską o nasze dobre samopoczucie. Dziękujemy też naszej koordynatorce, Danusi Sajur, która cały czas czuwała, by wszystko przebiegało zgodnie z projektem.

 

Bożenna Krzesak-Mucha


 


Cześć Chestersi!
Bardzo dziękujemy Marii i Joao za tak wspaniale zorganizowane spotkanie oraz wszystkim partnerom za tak fantastycznie aktywny udział w tym spotkaniu. Nasi portugalscy partnerzy podnieśli bardzo wysoką „poprzeczkę” na organizację kolejnych międzynarodowych spotkań. Poza tym mieliśmy szczęście, że mogliśmy zorganizować to spotkanie przed kolejną falą epidemii. To spotkanie pokazało przede wszystkim, jak dobrze współpracujemy i ile finalnych produktów wdrażamy. Ale zawsze będę podkreślać, że najważniejsza jest integracja pomiędzy naszymi uczestnikami projektu, dlatego bardzo się cieszę, że poznaliśmy już tak wielu uczestników projektu.
Dziękuję, dziękuję wszystkim.
Danuta Sajur

 


 

W numerze Nr 1/2021 (104) Naszej Gazetki „Wiecznie Młodzi” został zamieszczony artykuł
o realizowanym przez  Uniwersytet Trzeciego Wieku w Białymstoku projekcie międzynarodowym CHEST (SKRZYNIA) - „Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze to europejska siła i skarb” wraz z partnerami z krajów: Litwa, Portugalia, Turcja. Autorem artykułu jest Danuta Sajur koordynator projektów międzynarodowych UTW Białystok.
Zapraszam do lektury!
Jadwiga Barcewicz
 
 
 

 



Projekt CHEST

– edukacja w UTW nawet w czasie pandemii

 

Mimo pandemicznych utrudnień wiele dzieje się w realizowanym przez UTW projekcie międzynarodowym CHEST (SKRZYNIA) - „Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze to europejska siła i skarb”. Możemy się o tym przekonać, zaglądając na stronę projektu. Zachęcam  to tego nie tylko uczestników CHEST, ale wszystkich czytelników gazetki, bo zakres tematyczny projektu jest bardzo ciekawy.

I.            Seminaria on-line.

Linki:   http://www.utw.uwb.edu.pl/index2.php?p=862

             http://www.utw.uwb.edu.pl/index2.php?p=875

Na podanej stronie systematycznie zamieszczane są ciekawe artykuły i filmy, pokazujące nasze dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze. Można przypomnieć sobie dawne zwyczaje (Topienie marzanny, Moc Nocy Świętojańskiej), poznać historię zabytków Białegostoku ( Zabytki, magiczne miejsca Białegostoku i związane z nimi ciekawostki,  Wersal Podlaski – Pałac Branickich). Miłośników tańca odsyłam do materiału  Tańce narodowe krajów partnerów projektu CHEST, zainteresowanych dziejami esperanta do filmu Język Esperanto jako nośnik kultury esperanckiej. Polecam artykuły: Polskie Madonny – Jasna Góra w Częstochowie , Królowa polskich kolęd „Bóg się rodzi".

Warto też podjąć wirtualną wędrówkę po podlaskich szlakach przyrodniczych, do czego zachęcają filmy: Rezerwat Przyrody „Krzemianka”, Biebrzański Park Narodowy, Rezerwat Przyrody „Gorbacz”, Białowieski Park Narodowy.

Bardzo dziękuję wszystkim autorom tych materiałów.

II.      Tworzymy książkę projektową o dziedzictwie kulturowym i przyrodniczym Podlasia.

Umieszczamy tu teksty, które są tworzone specjalnie tylko do tej książki, ale również adaptujemy do niej materiały  prezentowane podczas w/w seminariów. Część tych tekstów można już przeczytać na stronie projektu:

Link: http://utw.uwb.edu.pl/index2.php?p=850

Pozostałe teksty są przygotowywane przez Marię Wójcicką.

Przypominam, że publikację  tworzymy na bieżąco i na żywo na stronie projektu (patrz w/w link). Umieszczony tam jest Spis Treści  i każdy uczestnik projektu może przygotować dowolny tekst, pasujący do konkretnego rozdziału.

 

III.   Na bieżąco informujemy o naszych działalnościach na projekto- wych stronach internetowych, prowadzonych przez naszych partnerów.

Partner litewski prowadzi oficjalną stronę projektu CHEST w języku angielskim. Natomiast partner portugalski ma stronę na Facebooku (CHEST Rio Maior), na której my również wprowadzamy niektóre nasze prezentacje. Na stronie tej znajdują się także informacje o portugalskich uczestnikach projektu i działalności ich UTW.

 

IV.             Konkurs fotograficzny zabytków i obiektów.

Ogłoszony został nabór zdjęć do konkursu zabytków i obiektów. Jagoda Barcewicz czeka na zdjęcia naszych uczestników. Informacja o regulaminie tego konkursu jest na stronie CHEST, link: http://utw.uwb.edu.pl/index2.php?p=870 

V.                Gazetka projektowa „THE CHEST GAZETTE”

Tworzenie tej gazetki zostało zainicjowane przez partnera tureckiego, Będziemy w niej zamieszczali zdjęcia i teksty poszczególnych uczestników projektu na temat: „Moje ulubione miejsce, zabytek, element, wydarzenie itp.  dziedzictwa kulturowego (materialnego i niematerialnego) oraz przyrodniczego w mieście, miejscu, w którym mieszkam.”  Wybór takiego miejsca może być motywowany dowolnie, czy to uczuciem, czy wspomnieniem, zdarzeniem, ciekawością, podziwem, itd. Trzeba tylko napisać, dlaczego lubię ten konkretny zabytek czy miejsce w mojej miejscowości. 

Proszę zobaczyć, jak szybko zapełnia się ta strona,

link;  http://utw.uwb.edu.pl/index2.php?p=883 

Działalność w projekcie CHEST jest autentyczną edukacyjną działalnością UTW w Białymstoku i to realizowaną bardzo intensywnie, nawet podczas tej okropnej pandemii. Ta projektowa forma edukacji jest wartościowa tym bardziej, iż wymaga również własnego zaangażowania i samodzielnego poszukiwania informacji w tematyce projektowej przez uczestników projektu. Trzeba również uwzględnić satysfakcję osób przygotowujących różne tematy, które następnie są prezentowane na seminariach czy w wydawnictwach projektowych.

 

        Danuta Sajur 


 


 

ŚWIĘTA BOŻEGO NARODZENIA

W PROJEKTACH MIĘDZYNARODOWYCH

 

Nadchodzi czas Świąt Bożego Narodzenia i nasuwają mi się różne wspomnienia ze spotkań i zdarzeń z tymi świętami związanych, które realizowaliśmy w projektach międzynarodowych (dawniej z Fundacji Grundtvig, a obecnie z Erasmus+). Chcę się z Wami nimi podzielić.

Okres Świąt Bożego Narodzenia to czas, który  wśród wielu wywołuje impuls i chęć do czynienia dobra i przyjemności innym. Nawet w czasie pandemii COVID-19, gdy nadszedł dzień św. Mikołaja, w sercach seniorów zadrżało. Wielu słuchaczy naszego UTW przygotowało prezenty dla swoich wnuków. Przypomniało się nam wówczas, jaką frajdę sprawiliśmy dzieciom uchodźców, z którymi mieliśmy kontakt w projekcie „Wiedza jest szansą akceptacji” (KCA) w 2019 roku. Jednym z zadań, które realizowaliśmy w tym projekcie, było wzajemne przekazywanie wiedzy o kulturze, obyczajach i zwyczajach, w tym o naszych świętach. Mieliśmy wiele warsztatów z dziećmi, na których opowiadaliśmy o świętach Bożego Narodzenia w Polsce, o Mikołaju, uczyliśmy ich robić różne świąteczne ozdóbki, a grupa projektowa przygotowała im paczki mikołajkowe.  Szczodrość uczestników projektu była duża, więc i paczki bogate. Trzeba było zobaczyć zdziwienie, niedowierzanie i radość tych dzieci. Tego nigdy się nie zapomni. Można obejrzeć film z tego zdarzenia na platformie UTW. Link do informacji o warsztatach z dziećmi uchodźców: http://utw.uwb.edu.pl/index2.php?p=849, w tym szczegółowy link do filmu, który pokazuje, jak wręczamy świąteczne paczki: https://youtu.be/GkRZdwQUtdw  . 

İlkinimin Arzusu. - ana oldu!... » AzadQadin.Az - Qadın İnformasiya PortalıW tym roku z powodu pandemii nie mieliśmy zajęć z tymi dziećmi. Wiemy, że dzieci uchodźców, jak wszystkie inne, są zamknięte w domach. Nasze polskie pociechy dostały prezenty. Dzieci uchodźców nie mają szansy otrzymania żadnego takiego przyjemnościowego upominku. I to z dwóch powodów. Ich rodzice mają bardzo małe środki na przeżycie i na pewno nie na prezenty dla dzieci. Inny powód to fakt, iż uchodźcy w Białymstoku to są głównie Muzułmanie, a u nich nie ma zwyczaju dawania prezentów z okazji Bożego Narodzenia i Wigilii. Ale dzieci wszystkie są takie same i bardzo cieszą się, jak coś miłego i ładnego dostaną. Dlatego wśród uczestników projektu również w tym roku powstała akcja inicjująca zbieranie drobnych upominków na świąteczne paczki dla tych dzieci. Jeśli komuś serce dyktuje, że powinien zrobić jakieś dobro, to proszę tych wszystkich członków UTW o wsparcie naszej akcji i zaniesienie czegoś (słodycze, zabawki, gry, puzzle, itd.) do Biura UTW w godzinach jego otwarcia. Po akcji tej przygotujemy paczki i dostarczymy je dzieciom

Temat świąt polskich przewijał się w wielu projektach międzynarodowych, np. w projekcie międzypokoleniowym CONGENIAL, który realizowało dziewięć krajów (wydaliśmy książkę Podlaskie tradycje łączą pokolenia), w projekcie  „Cocktail międzykulturowy seniorów” (SIC), ale również w projekcie obecnie realizowanym pt. .„Dziedzictwo kulturalne i przyrodnicze jest siłą i bogactwem Europy” (CHEST). W tym ostatnim projekcie poznajemy  dziedzictwo w Polsce, Portugalii, Litwie i Turcji. Pojęcie dziedzictwa kulturowego  rozumiemy bardzo szeroko, poznajemy je i prezentujemy w obszarze materialnym i niematerialnym. Uczestnicy projektu zbierają materiały i opracowują teksty i filmy, które pokazujemy na wielu platformach internetowych, w tym na platformie UTW. Serdecznie zapraszam do obejrzenia i przekonania się, jak wiele informacji już zostało zebranych i opracowanych,  w tym także  o obyczajach i zwyczajach świątecznych. Praca  Alicji Temler  A jak to z choinką było jest publikowana w tym numerze gazetki „Wiecznie Młodzi”. Można ją także znaleźć na stronie UTW (link: http://utw.uwb.edu.pl/index2.php?p=850) wraz z prezentacją stroików  bożenarodzeniowych (link: https://youtu.be/bczSE4zFomM), podobnie jak prezentację Jagody Barcewicz pt.  Królowa polskich kolęd  o najważniejszej polskiej kolędzie  Bóg się rodzi,  która w tak ścisły sposób jest związana z Białymstokiem link: https://youtu.be/0xaiFbs1lFw .

Kultura polska jest ogromnie bogata, nasze zwyczaje, obyczaje, w tym świąteczne, są bardzo ciekawe, kolorowe, czasem intrygujące, czasem tajemnicze. Wiedzę o naszej kulturze prezentujemy naszym zagranicznym partnerom, ale również poznajemy  bardzo ciekawą i nieraz zupełnie dla nas nieznaną kulturę innych krajów. Dzięki projektom poznajemy inne kraje i innych ludzi, promując jednocześnie naszą kulturę, w tym  piękne święta Bożego Narodzenia. W tych świątecznych dniach bądźmy sercem i duchem nie tylko z rodziną, ale również z wszystkimi potrzebującymi, w tym z dziećmi uchodźców.

                                                             Danuta Sajur,

 

                                      koordynator projektów międzynarodowych


 


 


 Kurier Poranny Marzec 2020

Styl Życia

Seniorzy z Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Białymstoku spełniają swoje marzenia

Donata Żmiejko

16 marca 

 

       

 Uniwersytet Trzeciego Wieku w Białymstoku zapewnia seniorom różne formy spędzania wolnego czasu poprzez możliwość pogłębiania wiedzy w różnych dziedzinach, odkrywania i rozwijania talentów, pielęgnowania pasji i spełniania marzeń. Studencka rodzina liczy już 750 osób.

W życiu nigdy nie jest za późno na trzy rzeczy: naukę, spełnianie marzeń i miłość do drugiego człowieka. I właśnie te wartości nasi słuchacze spotykają w UTW. Większość z nas odnajduje tu ponownie sens swojego życia – mówi Maria Szulga, prezes Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Białymstoku.

Uniwersytet Trzeciego Wieku w Białymstoku ma za zadanie pobudzanie aktywności umysłowej, fizycznej i społecznej wśród swoich studentów. Zapewnia im różne formy spędzania wolnego czasu poprzez możliwość pogłębiania wiedzy w różnych dziedzinach, odkrywania i rozwijania talentów, pielęgnowania pasji, spełniania marzeń.

Na UTW działa wiele sekcji zainteresowań. Każdy odnajduje tutaj swoje miejsce i ma możliwość samorealizacji. Jak widać, seniorzy chcą i potrafią być aktywni w różnych dziedzinach. Ich hasło to „Uczymy się przez całe życie”.

Uroczystości i projekty

Studencka rodzina liczy już 750 osób. Ostatni rok upłynął studentom – seniorom pod znakiem uroczystych obchodów XXV- lecia powstania UTW w Białymstoku. W maju odbyła się uroczysta konferencja w auli Politechniki Białostockiej, na której odznaczono wyróżniających się studentów pracujących społecznie na rzecz innych.

- W ostatnim roku sporo się działo – mówi Maria Szulga. - Odbył się np. pierwszy wojewódzki przegląd twórczości Uniwersytetów Trzeciego Wieku z regionu Podlasia. Realizowaliśmy cztery projekty krajowe i dwa międzynarodowe. Krajowe to: „Finanse współczesnego Seniora”, finansowany przez NBP oraz drugi projekt z Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej - „Senior XXI wieku - w cyfrowym świecie” (w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Kreatywne Podlasie). Z tego projektu oprócz warsztatów, które były prowadzone nie tylko dla naszych słuchaczy i poznawania tajników cyfrowego świata, zostały zakupione: komputer stacjonarny, kolorowa drukarka, laptop, tablet, dysk przenośny oraz 3 stanowiska komputerowe. Realizowaliśmy też projekt „Wiosna z kulturą”, który był finansowany przez prezydenta Białegostoku oraz „Spotkanie opłatkowe” dla naszych najstarszych słuchaczy.

W trakcie realizacji były też dwa projekty międzynarodowe. Jednym z nich był projekt „Wiedza to szansa na akceptację”. Był to projekt szkoleniowy na temat szeroko pojętego problemu fali uchodźców do Europy. Drugi projekt ph. „Cultural and nature Heritage is European Strength and Treasure” („Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze to europejska siła i skarb”) ma na celu stworzenie możliwości i zapewnienie działań społecznych dla dorosłych i seniorów dla zaspokojenia ich potrzeb edukacyjnych oraz podniesienia poczucia odpowiedzialności za wzajemne europejskie wartości kulturowe i środowiskowe.

Wykłady, wiedza i rozwijanie pasji

Najbardziej masową formą zajęć cieszących się największą popularnością są wykłady, organizowane w auli Wydziału Prawa Uniwersytetu w Białymstoku. Cieszą też słuchaczy zajęcia fakultatywne organizowane przez białostockie muzea: Muzeum Wojska, Podlaskie, Uniwersyteckie Muzeum Przyrodnicze, Uniwersytet Muzyczny oraz Książnicę Podlaską.

Studenci UTW aktywnie uczestniczą w sekcjach – są to m.in. sekcje artystyczne, a wśród nich Chór Astra, zespół Podlaskie Korale, sekcje taneczne, malarskie – grupa „Pędzel” i „KOLOR”, sekcja redakcyjna, sekcje nauki języków obcych, komputerowa, teatralna, fotograficzna, kreatywności, turystyki pieszej i wyjazdowej, hafciarska, sekcje gimnastyczne, sekcja opieki i pomocy koleżeńskiej, sekcje sportowe chodzenia z kijkami nornic-walking, żeglarska, rowerowa, gry w siatkówkę, bilard, ping-pong, szachy, brydż i „Zabawa modą”.

Dzięki zajęciom w tych sekcjach seniorzy odkrywają ukryte talenty i realizują swoje pasje (na co wcześniej ie mieli czasu). Ludzie chcą i potrafią być aktywni – w wieku 60 czy 80 lat. Na przykład Danuta Łopatecka, mająca 80 lat prowadzi społecznie od 25 lat sekcję gimnastyki rekreacyjnej dla słuchaczy UTW i mieszkańców osiedla w białostockim klubie „Jubilat”. Jest to największa sekcja gimnastyczna, licząca ponad 50 osób. Pasją pani Danuty jest amatorskie malarstwo. Miała ona wiele wystaw i zdobywała nagrody. Seniorka bierze udział w każdej zabawie tanecznej.

Oprócz edukacji seniorzy lubią się bawić na balach. W ostatnim roku wzięli udział w pięciu balach i sześciu biesiadach. Organizowane były wernisaże malarskie prac słuchaczy i wystawy fotograficzne. Były również wyjazdy wspólne na wczasy - trzy grupy (Dębki, Darłówek i Jastrzębia Góra) oraz wycieczki zagraniczne - Wiedeń i Petersburg oraz wiele rajdów po Podlasiu, kuligi, wspólne kolędowanie itp.

Natomiast Danuta Sajur, która jest członkiem UTW Białystok 11 lat, realizuje zadania koordynatora projektów międzynarodowych. W tym czasie pozyskała 7 dotacji na te projekty - razem na kwotę prawie 332 000 euro.

– Początkowa działalność UTW to była bardziej pomoc społeczna i organizowanie różnych form prostej aktywności ruchowej i społecznej – mówi Danuta Sajur. – Teraz to inna organizacja, która realizuje różne zadania i aktywności seniorów poprzez szeroko rozumianą edukację wykonywaną poprzez wykłady, seminaria, ponad 40 sekcji i międzynarodową działalność edukacyjną. Jeszcze z 10 lat temu widzieliśmy ogromną różnicę pomiędzy seniorami a nowymi pokoleniami wynikającą z niesamowitego wręcz postępu w dziedzinie nowych technologii. Teraz nasi studenci to zupełnie inni ludzie, gdyż pozyskali również tę wiedzę poprzez różne szkolenia, ale i również poprzez uczestnictwo w edukacyjnych projektach międzynarodowych. A poza tym cała działalność UTW opiera się na wolontariacie, co rzadko się zdarza.


 


 



 

 

 

„Chest” znaczy skrzynia

Skrzynia? A może raczej kolorowy, malowany kufer, który zapełni się pracami seniorów z Polski, Litwy, Portugalii i Turcji, uczestniczących w międzynarodowym projekcie.

 



 Seminarium projektowe


 Międzynarodowy projekt „Cultural and nature heritage is European strength and treasure” – CHEST oznacza: . „Kulturalne i przyrodnicze dziedzictwo jest siłą i bogactwem Europy”. Został przygotowany i będzie realizowany przez czterech partnerów: Uniwersytet Trzeciego Wieku z Białymstoku (UTW), Centrum Edukacji Dorosłych z Wilna, Global Development Association (GDA) z Ankary i Senior University of Rio Maior z Portugalii. Rozpoczął się w październiku 2019 r. i potrwa 2 lata.

Zadaniem uczestników projektu jest poznanie dziedzictwa historycznego, kulturowego i przyrodniczego swoich regionów, a następnie zaprezentowanie go pozostałym uczestnikom, podczas spotkań edukacyjnych w organizacjach partnerskich. Opracowane zostaną również wspólne propozycje krajowych i ponadnarodowych szlaków tego dziedzictwa. Seniorzy będą je zwiedzać i promować.

Opisy odwiedzanych obiektów, opracowanych szlaków, informacje o kulturze i przyrodzie, zdjęcia i filmy zostaną przedstawione na wspólnych stronach internetowych projektu.

Jest więc szansa na zdobycie praktycznej wiedzy na temat rytuałów, zwyczajów i zabaw, obrzędów, rękodzielnictwa artystycznego i rzemiosła charakterystycznych dla dziedzictwa kulturowego regionów partnerów. Zaplanowane działania w projekcie „CHEST” to m.in.:

1. Nauczanie tradycyjnych pieśni ludowych i tańców oraz ich prezentacja w specjalnych otwartych spektaklach podczas międzynarodowych spotkań edukacyjnych.
2. Poznawanie ludowych tradycyjnych obrzędów weselnych i zwyczajów oraz poszukiwanie ich pozostałości we współczesnych zwyczajach weselnych we wszystkich krajach partnerskich.
3. Zorganizowanie ogólnodostępnych wystaw regionalnych eksponatów dziedzictwa kulturowego podczas edukacyjnych spotkań partnerskich.
4. Robienie zdjęć i nagrywanie filmów przedstawiających obiekty i miejsca dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego oraz tradycyjne obrzędy, zwyczaje, rytuały.
5. Zorganizowanie międzynarodowego konkursu i ogólnodostępnej wystawy najlepszych zdjęć i obrazów zwiedzanych miejsc i prezentowanych zdarzeń kulturalnych.
6. Opracowanie albumu poznanych szlaków dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego oraz książki przedstawiającej główną ideę projektu „Dziedzictwo kulturowe i przyrodnicze na rzecz wspólnych wartości europejskich i wspólnej przyszłości Europy”.

Postanowiliśmy pokazać swoim partnerom projektowym wielokulturową historię Podlasia. Do uczestnictwa w tym projekcie zgłosiło się wielu słuchaczy UTW, reprezentujących różne sekcje. Podzieliliśmy się na cztery grupy, które przedstawią obrzędy weselne dawnych i współczesnych mieszkańców naszego regionu wyznania: rzymsko-katolickiego, prawosławnego, muzułmańskiego i mojżeszowego.

„Intensywnie pracujemy przygotowując prezentacje, seminaria, planując i organizując rajdy i wycieczki. Piszemy artykuły i relacje ze spotkań (a nawet piosenki), malujemy obrazy, robimy zdjęcia i kręcimy filmy, uczymy się języka angielskiego. A wszystko po to by zdobyć jak największą ilość punktów i zakwalifikować się na wyjazd na seminarium do jednego z partnerskich krajów. Podziwiam aktywność, zaangażowanie i kreatywność swoich koleżanek i kolegów” – mówi Danuta Sajur, główny koordynator projektu. .

Mamy nadzieję, że opracowane przez uczestników projektu CHEST szlaki dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego w Polsce, w Portugalii, w Turcji i na Litwie zostaną włączone do europejskiej bazy danych takich szlaków.

(Źródło i zdjęcia: Uniwersytet Trzeciego Wieku w Białymstoku)

Opracowała: Maria Beręsewicz
Podlaska Redakcja Seniora Białystok


 


Dear Danuta, Maria and all,

First, I would like to thank for the efficient meeting that you organized and for the wonderful moments that you gave us in lovely Bialystok. I am extremely grateful for your hospitality. You, all Polish friends, splendidly provided the environment that will create the spirit of partnership, which is definitely the guarantee that we can achieve our goals in this project, for our chest. In particular, I would also like to express my thanks for the opportunity to meet Indre, Maria, Joao and Maria Eugenia.
Second, I hope everybody has reached their homes comfortably.
Third, this project will be a wonderful one.

And last, my best greetings,
Hakki
 

 


Dear Danuta, Maria and all friends,
 
Thank you for the perfect meeting and for your wonderful hospitality. It was nice to be back in Bilaystok. It was very nice to work together with Indre, Maria, Joao and Maria Eugenia.

As Hakkı said, this project will be great. Because we have valuable partners ...

With my best regards 

Ümit Yusuf ERTÜRK


 


Dear CHEST friends, 

Marija and me would also like to thank you all for a warm welcome into your nice company, it was a very good experience and we were really happy to meet you all. 

Danuta and the Polish people, thanks to you being so caring and attentive, thank you for all events and experiences that you provided. Your energy and emotions are a good example that life is the way you live it. 

Hakki and Yusuf, thank you for being helpful and patient with our female company around you :) You are so professional, smart and precise about everything, this is what makes the world go round. 

Marija and Joao, you are so positive, warm and smiling, always full of energy and ideas, I'm sure your students adore you, we enjoyed your company very much too! 

Hope to see you in Portugal and we're always here for you all and we'll be more than happy to cooperate with you in all the activities. Please, contact us in any case you need. 

With warmest wishes, 

Indre and Maria
 

 
 
© 2011 Uniwersytet Trzeciego Wieku w Białymstoku
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nich zawartość merytoryczną.