22 stycznia 2025
Środa, 22 dzień roku

Imienieny obchodzą:
Anastazy, Wincenty, Wiktor
Realizowane projekty Strona główna / Realizowane projekty / Międzynarodowe / KCA "Wiedza to Szansa na Akceptację" / Spotkanie edukacyjne Białystok (Polska) część 1. 


 Międzynarodowe spotkanie edukacyjne w Białymstoku

pt.„Problemy Polski i krajów partnerów z powodu ostatniej fali uchodźczej do Europy”

w tym:

„Wielokulturowość Podlasia efektem przyjmowania migrantów wielu narodów”

organizowane w ramach projektu Erasmusa+ pt. „Wiedza jest szansą akceptacji”(KCA)

/ 05 - 11.09 2021 r. / 


 Program spotkania


1-szy dzień roboczy

05-ty wrzesień (niedziela) Otwarcie spotkania edukacyjnego KCA wspólnie z Fundacją Dialog i uchodźcami.
1. Uroczyste powitanie i otwarcie spotkania  - CAS  sala 104  (godz. 9.30 - 11.30 )
    - Prezentacja PP o regionie Podlasia i UTW. Białystok  (godz. 10.00 - 10.30 ) 
    - Uroczyste otwarcie projektowych 2 wystaw czyli obrazów i wystawy rysunków dzieci       
      uchodźców czeczeńskich  ( CAS- sala 104, 10.30 - 11.00 )
2.  Przerwa kawowa (godz. 11.00 -11.30 )
3.  Warsztat nr 1 (integracyjny)  Spotkanie z uchodźcami, którzy osiedlili się w Białymstoku.
      ( CAS, sala 104, 11.30 - 13.00 ).
     Uwaga. W innej sali grupa seniorów będzie zajmowała się dziećmi
4.  Lunch ( godz. 13.30 - 15.00 )
5.  Warsztat nr 2 - Poznanie razem z przewodnikiem szlaku migrantów żydowskich w Białymstoku
     ( godz. 16.00 – 18.00 ) przewodnik  - Waldemar Malewicz, tłumacz Greta Ellmers
6.  Wspólna kolacja ( godz. 19.00 -21.00 )

 


2-gi dzień roboczy

6 wrzesień (poniedziałek) Temat dnia: „Współczesne problemy Polski z uchodźcami”

1. Seminarium nr 1: Stosunek Polaków do uchodźców według sondaży.

    ( CAS, sala 104, godz. 9.30 -10.30 ) 

2. Seminarium nr 2: Sytuacja uchodźców w Polsce. ( CAS sala 104, godz. 10.30 - 11.30 )

3. Przerwa kawowa ( godz. 11.30 - 12.00 ) ,

4. Czas wolny do 13:30

4. Lunch  ( godz. 13:30 - 15.00 )

5. Występ artystyczny uczestników grupy z Turcji  - godz. 19.00   Klub "Jubilat "

(Safak YURTSEVEN – śpiew (była w BASE, świetnie śpiewa, w Ankarze jest b. znana. Uczestnicy projektu BASE b.dobrze ją znają)  Akompaniament; 2 nauczycielki wiolonczeli z konserwatorium uniwersyteckiego w Ankarze; Yeliz ARSLAN i Gulsah KUSKU. Grają również w operze. Artysta grający na cajonie; Tulunay Nejat KIRLIKOVA

6. Wspólna kolacja 


3-ci dzień roboczy

07 wrzesień (wtorek), temat dnia : “Rola edukacji i kultury w procesie integracji uchodźców” 

1. Seminarium 4; Praktyczne problemy w edukacji dzieci cudzoziemców. Analiza problemu.

    (CAS, sala 104, 09.30 -10.30 )

2. Przerwa kawowa  (godz.10:30 - 11.00)

3. Seminarium nr 5; Rola kultury w procesie przyjmowania uchodźców.  (CAS, sala 104,  11.00 – 12.00 

4. Lunch - Białystok,  (Tykocin ?)   (godz. 13.00 -14.00 )

5. Warsztaty nr 4 dotyczące historii migrantów na Podlasiu.

     Wyjazd do Tykocina – zwiedzanie synagogi, kościoła, zamek. ( godz.  15.00-18.00 )

6.  Wykład: przewodnik w muzeum.

6. Kolacja w Kiermusach  lub na Zamku w Tykocinie


 4-ty dzień roboczy 

08 wrzesień (środa), Temat dnia:  „Szlak pozostałości historycznych charakteryzujących wpływy migrantów na kulturę Podlasia” (Tatarzy i prawosławie).

1. Warsztaty nr 5.  "Spotkanie z historią i kulturą Tatarów z Podlasia"

    w tym wystawa o szlaku tatarskim CAS,  (godz. 9.30 -11.00 )

2. Przerwa kawowa ( godz. 11.00 – 11.30 )

3. Czas wolny ( godz. 11.30-13.00 )

4. Lunch (w drodze do hotelu gości lub w hotelu) ( godz.  13.00 – 14.00 )

5. Warsztaty nr 6.  "Poznanie zabytków kultury prawoslawnej na Podlasiu" Wyjazd do Supraśla

    autokarem (godz. 14:30 )

    - zwiedzanie Monastyru prawosławnego

    - zwiedzanie Muzeum Ikon

6. Warsztaty nr. 7  "Migranci niemieccy i żydowscy w Supraślu"

    (Spacer po Supraślu (od Muzeum Ikon do hotelu "Knieja"), po drodze informacja przewodnika o

     migrantach niemieckich i żydowskich w Supraślu;  przewodnik  Waldemar Malewicz,                 

     tłumacz Greta Ellmers)

7. Ognisko integracyjne z kolacją 18.00 -22.00  


 5-ty dzień roboczy 

9 wrzesień (czwartek), Temat dnia: “Działania mieszkańców Białegostoku na rzecz uchodźców”.

1. Seminarium nr 7 “Działania mieszkańców Białegostoku na rzecz uchodźców”. 

     ( CAS  sala 104 godz. 9.30 – 10.30 )

    wykład w języku polskim – prezes Fundacji  Dialog, tłumaczy na język angielski Helena Łukaszewicz

2. Przerwa kawowa ( godz. 10.30-11.00 )

3. Wrażenia wolontariusza Fundacji Dialog, Jakuba Ustymowicza ze spotkań integracyjnych z

    uchodźcami  (CAS sala 104 godz. 11.00-12.00 )

4. Warsztaty nr 8 - Nauka tańca regionalnego Podlasiak lub Polonez oraz Lezginki      

    (CAS, sala 104, godz. 12.00 – 13.00 ) nauka tańców - Anna Krupienik;

5.  Lunch -  ( godz. 13.30 - 15,00 )

6.  Czas wolny  ( godz. 15.00 – 19.00 )

7.  Kolacja ( godz. 19.00-21.00 )


6-ty dzień roboczy

10 wrzesień (piątek), Temat dnia: „Podsumowanie działalności w ramach projektu KCA.

Konferencja międzynarodowa  „Wiedza jest szansą akceptacji”. 

1. Konferencja międzynarodowa: "Sytuacja uchodźców w Europie i w krajach partnerskich"

( CAS sala 104, godz. 9.30 - 14.00 )

-  Wady polskiego system przyjmowania uchodźców. 

-  Włoskie problemy z uchodźcami i wnioski dotyczące systemu przyjmowania uchodźców

- Tureckie problemy z uchodźcami i wnioski dotyczące system przyjmowania uchodźców – 

2. Ogólne wnioski 3-ch partnerów (Polski, Włoch, Turcji)

3. Informacja o wydanych 2-ch książkach projektu 

4. Propozycja międzynarodowego kursu edukacyjnego na temat wiedzy o problemach Europy z

     uchodźcami (Hakki Bilgen - Turcja)

5. Kawa w przerwie ( godz. 11.00- 11.30 )

6. Impreza towarzysząca;  mini występ  Zespołu Podlaskie Korale  UTW Białystok

     pt. “A jednak wesele....."    ( godz.11.30 - 12.00 )

7.  Lunch ( godz. 14.00 -15.00 ) 

8.  Czas wolny ( godz. 15.00- 19.00 )

9.  Wspólna kolacja ( godz. 19.00-21.00 ) 


7-my dzień roboczy

11 września (sobota), Temat dnia: „Wielokulturowość Podlasia - efekt wpływów imigrantów i uchodźców - wyrażona w działalności kulturalnej uczestników projektu i społeczeństwa"

1. Warszat nr 10 "Integracja z dziećmi uchodźców poprzez: Gra miejska – szukanie skarbów Białegostoku związanych z kulturą wielu narodów", w grupach (dzieci uchodźców, partnerzy z Włoch i Turcji, seniorzy UTW) 10.00-12.00 Wspólnie z Fundacją Dialog

2. Lunch – ( godz. 13.00-14.00 )

3. Czas wolny ( godz.14.00-15.00 )

4. "Wielokulturowość Podlasia wyrażona działalnością artystyczną":

Ogólnodostępne prezentacje skierowane do mieszkańców Białegostoku, członków UTW, uczestników projektu i do gości z zagranicy.

Występy artystyczne ( godz. 15.00 -18.30 ) "Spodki" :

 Teatr o tematyce uchodźczej pt. “Ucieczka ” - sztuka prezentowana przez sekcję teatralną UTW

   – 30 minut (tłumaczenie na angielski na kartkach)

- Czeczeński zespół taneczny z obozu dla uchodźców, prowadzony przez Achmeda Thacheyeva. 

- Zespół tatarski Buńczuk

- Taniec uchodźców czeczeńskich (Lezginka) UTW Białystok

występ grupy z Turcji (4 osoby)

- "Tygiel Podlaski "– spektakl Podlaskie Korale UTW

- FREY -LECH TRIO z „Białystok mój dom” - ( z Mazurkiem)

- „A jednak wesele” – mini spektakl Podlaskie Korale UTW Białystok

- Tańce cygańskie – grupa UTW,

- Grupa białoruska 

Kolejność wystepów może ulec zmianie!!!!

5. Oficjalne zakończenie spotkania. Rozdanie świadectw. ( godz.19.00 ) 


 


 


Opis

Międzynarodowego spotkania edukacyjnego  w Białymstoku

pt.„Problemy Polski i krajów partnerów z powodu ostatniej fali uchodźczej do Europy.”

w tym: „Wielokulturowość Podlasia efektem przyjmowania migrantów wielu narodów”

organizowanego w ramach projektu Erasmusa+ pt. „Wiedza jest szansą akceptacji” (KCA)

w dniach /04 - 12.09 2021/

/ 04.09.21/ (sobota) – przyjazd partnerów do Białegostoku.

Turcja:

  1.      Hakki BILGEN
  2.      Umit Yusuf ERTURK
  3.       Safak YURTSEVEN
  4.     Yeliz  ARSLAN
  5.     Gulsah KUSKU
  6.      Tulunaj Nejat  KIRLIKOVA
  7.       Nurettin Yener TOPA

Włochy:

  1.       Gilda ESPOSITO
  2.       Silvia IOSSA
  3.      Clara MORIERI
  4.      Claudia GHERGUT
  5.       Edoardo SCALI 

 


Dzień 1. Otwarcie spotkania edukacyjnego KCA wspólnie z Fundacja 'Dialog" i uchodźcami


W dniach  5 – 11 września 2021 r.  w Białymstoku odbyło się drugie spotkanie w ramach międzynarodowego projektu Erasmus + p.t. „ Knowledge is the Chance of Acceptance” (KCA) czyli „Wiedza to szansa na akceptację”. Jest  to projekt edukacyjny na temat szeroko pojętego problemu fali uchodźców do Europy. Przyjechali do nas przedstawiciele 2 krajów  partnerskich czyli Turcji (7), Włoch (5).

Po raz pierwszy wszyscy spotkali się o godz. 9:30 w Centrum Aktywności Społecznej ( CAS).  Spotkanie otworzyła i  serdecznie powitała  zgromadzonych Danuta Sajur  główny koordynator projektu. Następnie  odbyła się prezentacja koordynatorów  partnerskich krajów i uczestników projektu,  zaproszonych przybyłych gości  na  spotkanie.  Polskich uczestników projektu co robią, z kim współpracują i  za co są odpowiedzialni przedstawiła Helena Łukaszewicz. Danuta Sajur  przedstawiła „gospodynie” całego międzynarodowego spotkania:  Maria Szulga prezes UTW Białystok; tłumaczenie na język angielski lub język polski Helena Łukaszewicz i Greta Ellmers, które wg potrzeb przejmowały prowadzenie.

Po części zw. oficjalnej odbyła się prezentacja regionu Podlasia, miasta Białystok oraz Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Białymstoku. Pokaz komputerowy przygotowała i prezentowała  Alicja Temler a w języku angielskim tłumaczyła Helena Łukaszewicz.

Po prezentacji odbyło się uroczyste otwarcie projektowych 2 wystaw:  obrazów i rysunków dzieci uchodźców czeczeńskich. Udział wzięli przedstawiciele  Fundacji  „Dialog” rodzice  i dzieci uchodźców.

Po otwarciu wystaw i poczęstunku odbyły się warsztaty integracyjne nr 1 pt. „Spotkanie z uchodźcami, którzy osiedlili się w Białymstoku” , na które przybyli wraz z dziećmi. Podczas trwania rozmów z uchodźcami, dziećmi zajmowała się grupa seniorów UTW, współpracująca z nimi w Fundacji „Dialog”.

Pierwszego dnia spotkania w godzinach popołudniowych odbyły się  warsztaty nr 2 pt. „Poznanie razem z przewodnikiem szlaku migrantów żydowskich w Białymstoku” pod przewodnictwem Waldemara Malewicza  z tłumaczeniem na język angielski Grety Ellmers.

Jadwiga Barcewicz  








 


Dzień 2. Temat dnia: ‘Współczesne problemy Polski z uchodźcami”

W drugim dniu roboczym spotkania edukacyjnego w Białymstoku odbyły się 3 seminaria :

Seminarium nr 1:

„Stosunek Polaków do uchodźców według sondaży” – opracowanie Alicja Temler ;

w języku angielskim referowała Helena Łukaszewicz

1.       Powstanie problemu uchodźctwa;

2.       Stosunek Polaków do uchodźców w latach 2014 – 2019 (sondaże CBOS, CBU, PAN);

3.       Postawy Polaków wobec uchodźców;

4.       Wiara polskich katolików nie zapewnia pozytywnego stosunku do uchodźców

5.       Przyczyny wzrostu negatywnych postaw w stosunku do uchodźców i jej skutki

·         Manipulacja polityczna

·         Zwiększenie w społeczeństwie polskim wpływów chrześcijańskich grup nacjonalistyczno-narodowych, które wzbudzały antypatie religijne, szczególnie przeciwko islamowi

·         Lęk

Seminarium nr 2:

„Sytuacja uchodźców w Polsce” –  opracowanie  Danuta Sajur;

w języku angielskim referowała Greta Ellmers

1.       Polska jest krajem mało atrakcyjnym dla uchodźców

2.       Zauważono celowe, zniechęcające działania organów polskiego rządu dążące do zmniejszenia liczby przyjętych uchodźców

3.       Pozarządowe rodzaje i  formy wsparcia i pomocy , które uchodźcy mogą uzyskać w Polsce

·         Organizacje świadczące pomoc uchodźcom w Polsce

·         Formy pomocy organizacji NGO dla uchodźców

4.       Ośrodki dla uchodźców

5.       Uchodźcy w Polsce nie mają dostatecznego wsparcia od pracowników opieki społecznej

6.       Uchodźcy maja trudności w nauce języka angielskiego

7.       Wsparcie finansowe i społeczne uchodźców jest zdecydowanie niższe niż w innych krajach Europy

8.       Pomoc psychologiczna dla uchodźców jest znacząco nie wystarczająca

9.       Sytuacja muzułmańskich, męskich uchodźców w Polsce

Seminarium nr 3:

"Czeczeńscy uchodźcy w Białymstoku" - opracowanie Danuta Sajur;

w języku angielskim referowała Helena Łukaszewicz

W ramach  realizacji międzynarodowego projektu KCA były organizowane różne spotkania integracyjne z  kobietami czeczeńskimi, dziećmi uchodźców itd…Podczas seminarium zostały przedstawione ciekawe spostrzeżenia z  tych spotkań.

 

Jadwiga Barcewicz




 ciąg dalszy 2 dnia roboczego:

  • lunch w "Gospodzie Podlaskiej"
  • spacer po Plantach i Lesie Zwierzynieckim
  • występ artystyczny grupy tureckiej w Klubie "Jubilat" 





 


Dzień 3. Temat dnia: „Rola edukacji  i kultury w procesie integracji uchodźców”

W trzecim dniu roboczym spotkania odbyły się 2 seminaria:

1.       Seminarium nr 4. - Praktyczne problemy w edukacji dzieci cudzoziemców. Analiza problemu

         Jadwiga Barcewicz & Helena Łukaszewicz

I.        Problemy adaptacyjne

·         Problemy kulturowe

·         Bezpieczeństwo dzieci

·         Przyjmowanie dzieci do szkoły

·         Uczęszczanie do szkoły w praktyce

·         Nauka nastolatków

·         Inne problemy

II.      Propozycje dobrych praktyk i rozwiązań

·         asystent kulturowy w szkole

·         nauka języka polskiego

·         zajęcia wyrównawcze

·         edukacja do otwartości

·         klasa wstępna

·         wsparcie systemowe i metodyczne dla szkół wielokulturowych

2.       Seminarium nr 5; Rola kultury w procesie przyjmowania uchodźców – Danuta Sajur

·         Strategie, postawy i działania kulturowe uchodźców w kraju przyjmującym

·         Obszary, w których przychodzi  funkcjonować  i podporządkować się uchodźcom w nowym    kraju

·         Rola mężczyzn w kulturze muzułmańskich uchodźców

 

·         Spostrzeżenia polskiej grupy uczestników projektu  KCA podczas działalności projektowej



 3.       Warsztaty nr 4.   Historia migrantów na Podlasiu.

 

   Wyjazd do Tykocina – zwiedzanie synagogi, kościoła, zamku w Tykocinie



 4. Kolacja w Kiermusach




 
 
© 2011 Uniwersytet Trzeciego Wieku w Białymstoku
Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nich zawartość merytoryczną.